Minder vlees eten en minder vliegen is wat ik probeer te doen. Dat is niet altijd makkelijk en soms lukt het mij niet. Op allerlei manieren proberen mensen betere en gezondere keuzes te maken voor het klimaat. Voor de een gaat dit niet snel genoeg en voor de ander gaat het juist véél te hard. We moeten hierin wel eerlijk delen! Daar hebben we de overheid bij nodig.
We hebben een overheid nodig die helder is met een duidelijke visie op een gezonde toekomst voor iedereen, zodat mensen en ondernemers weten wat de toekomst hen brengt. Niet een kabinet dat in de EU afspraken maakt en vervolgens thuis in eigen land zo lang mogelijk niks doet en niks vertelt en als het echt niet meer anders kan “geitenpaadjes” bedenkt. Dat noemen we de wet omzeilen die ze zelf afgesproken heeft.
Ik ben er trots op dat vandaag in de EU de belangrijke ETS-wet, Emission Trade System, is aangenomen. Zoals altijd, met instemming van het Nederlandse kabinet. In de EU kan niks besloten worden zonder instemming van Nederland .
Wat regelt deze wet? Alle vervuilende industrie in de EU gaat fors betalen voor CO2-uitstoot. Deze kosten worden steeds hoger in de toekomst. Niks doen en blijven vervuilen is daardoor geen verdienmodel meer, investeren in duurzaamheid wordt rendabel voor bedrijven.
Nieuw in deze wet is dat het ook geldt voor de scheepvaart. De enorme schepen met containers gaan nu eindelijk betalen voor hun bijdrage aan vervuiling.
Wat doen we met het geld dat deze wet ophaalt? Dat geld gaat naar de lidstaten. Daarmee kunnen ze investeren in duurzaamheid en de sectoren die hulp nodig hebben bij verduurzamen.
Als politicus werken aan nieuwe en verbeterde wetgeving is een taai, langzaam en zorgvuldig proces. Als je dan eindelijk resultaat weet te boeken, dan wil je dat ook graag delen en helder uitleggen!
Een SHOUT OUT naar Mohammed Chahim die de CBAM wet heeft geregeld. In het kort: de industrie buiten de EU gaat OOK betalen voor hun CO2 uitstoot, door een belasting aan de grens met de EU.
Wel zo eerlijk!