Vermoeidheid van vrachtwagenchauffeurs: resultaten onderzoek alarmerend
Vandaag presenteert de vakbond European Transport Workers Federation (ETF) de eerste Europese studie over vermoeidheid van vrachtwagen- en buschauffeurs. Uit de resultaten van de studie blijkt dat 60% van de chauffeurs moe is tijdens het rijden. Als lid van de transportcommissie en onderhandelaar voor de rij- en rusttijden van chauffeurs, vind ik de resultaten van de studie op zijn zachtst gezegd alarmerend. Meer dan een kwart van de chauffeurs op onze wegen valt wel eens in slaap achter het stuur.
Dit brengt niet alleen het welzijn van de chauffeur in gevaar, maar zorgt ook voor meer ongelukken.
Slechte werkomstandigheden zijn de oorzaak van structurele vermoeidheid. Volgens de studie komt dit onder andere door lange en onvoorspelbare werktijden, onvoldoende pauzes, maar ook het gebrek van een airco of een verwarming in de cabine. Lidstaten moeten er heel strikt op toezien dat chauffeurs op tijd rusten, zeker nu deze groep door de coronacrisis onder nog hogere werkdruk is komen te staan. Ze hebben een cruciale functie om voor iedereens gezondheid vaccins te vervoeren, terwijl er naar hun eigen gezondheid niet eens wordt omgekeken.
Bij 25% van alle dodelijke verkeersongevallen op de Europese wegen is een vrachtauto betrokken.
Er moeten dus nu maatregelen genomen worden om het probleem van vermoeidheid en slechte arbeidsomstandigheden aan te pakken: betere handhaving en bijvoorbeeld een verplichte stand airco en verwarming in de vrachtwagencabine in heel Europa. In Nederland is deze verplichting voor nieuwe vrachtwagens met dank aan de nieuwe CAO gelukkig geregeld, maar voor mij betekent dit doorpakken in de hele EU. Voor het welzijn van alle chauffeurs, maar ook voor de wegveiligheid van ons allemaal.