14 FEBRUARI 2023

De transportsector: it’s a man’s world

Wist jij dat van de mensen werkzaam in de transportsector maar liefst 78% een man is? It’s a man’s world. Dat komt niet doordat vrouwen het werk in de transportsector niet kunnen of willen doen. Waar het wel door komt is dat werkgevers en beleidsmakers er niet in slagen om het werk ook voor vrouwen aantrekkelijk te maken. 

Voorzieningen
Het beroep van vrachtwagenchauffeur is vormgegeven vanuit het idee dat mannen achter het stuur zitten. Zo hebben bijvoorbeeld vrachtwagenparkeerplaatsen geen sanitaire voorzieningen voor vrouwen. Dat soort praktische problemen maakt het voor vrouwen een stuk ingewikkelder om vrachtwagenchauffeur te worden. Daarnaast is er ook in de transportsector sprake van een loonkloof: mannen verdienen meer dan vrouwen!

Hier moeten we wat aan doen! Als lid van de commissies voor transport en voor vrouwenrechten wil ik wil dat de Europese Commissie en de regeringen van de Europese lidstaten de ongelijkheid in de transportsector bestrijden.  De eerste stap naar een gelijke positie van mannen en vrouwen is dat beleidsmakers niet van het vastgeroeste idee uitgaan dat een chauffeur in eerste plaats een man is.  

Veilig openbaar vervoer
Het verbeteren van de positie van vrouwen in het vervoer gaat niet alleen om de mensen die er werken, maar ook om de klanten. Het is belangrijk dat vrouwen van alle leeftijden zich veilig voelen als ze met het openbaar vervoer reizen. Dit is helaas niet altijd het geval en vrouwen worden meer dan eens lastiggevallen.

We kunnen hier wat aan doen! Bijvoorbeeld, zoals de Nederlandse Spoorwegen dat sinds kort al doen, door in treinen telefoonnummers te laten zien waar je in een ongemakkelijke situatie naar toe kan bellen. Dat is een Nederlandse oplossing, maar er zijn natuurlijk veel meer manieren om de veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Daarom roep ik de Europese regeringen en de Europese Commissie op om goede voorbeelden uit te wisselen. Daarnaast is het belangrijk dat vervoerders data verzamelen over incidenten die zich in hun treinen, trams, metro’s en bussen voordoen. Op die manier leren we hoe veilig verschillende manieren van openbaar vervoer werkelijk zijn.

Ik heb enorm veel zin om hier de komende periode mee bezig te zijn! Heb jij goede ideeën over hoe we het openbaar vervoer een fijne plek kunnen maken voor iedereen, laat het me dan vooral weten! 

Bekijk ook

TOP